Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Ger hjärnträningsprogram effekt?

Hjärnan och dess för betydelse för människors beteende och upplevelser har varit ett hett ämne för forskare sedan 1990-talet, ett årtionde som kommit att kallas "the Decade of the Brain". Innan dess trodde man att hjärnan i princip var färdig och oföränderlig i vuxen ålder,...

Levla lärmiljön uppdateras

Levla-Materialet togs fram inom ramen av ett projekt i Umeå kommun 2013-2015. Materialet består av formulär och en anpassnings- och åtgärdsbank. Det hjälper skolpersonal att skapa en konstruktiv och arbetsbar beskrivning av en problemsituation och sedan komma igång med relevanta stödinsatser i lärmiljön. I projektet arbetade två specialpedagoger, Liselott...

Viktigt att skapa trygghet för barn och unga på flykt

Igår hade Umeå Tidning en artikel som uppmärksammade skriften "Möta barn på flykt" och vårt arbete med traumamedvetet bemötande. På grund av bland annat krig, förföljelse eller fattigdom befinner sig omkring 30 miljoner barn på flykt i världen. Många av dem har fruktansvärda erfarenheter. Några av...

Ny bok av Ross Greene – Lost and Found

Ross W. Greene är psykolog och skapare av Collaborative and Proactive Solutions (CPS), så kallad samarbetsbaserad problemlösning. Han är också författare till flera populära böcker, exempelvis Vilse i skolan och Explosiva barn, som hur CPS kan användas av såväl föräldrar som lärare i skolan. För några...