Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,page,page-id-1815,page-parent,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Främja närvaro och förebygga frånvaro – 6 viktiga punkter i arbetet med problematisk frånvaro i skolan

Skolfrånvaro och “hemmasittande” är ett problem som ökar och många skolor och kommuner har svårigheter i att hantera och bygga upp sitt arbete kring detta. Frånvaro kan snabbt bli permanent vilket innebär ökad risk för bland annat psykisk ohälsa, missbruk, skolavhopp och arbetslöshet. Det är...

Utbildningsdag SON-R för psykologer

Är du psykolog och intresserad av att lära dig mer om icke-verbal psykologtestning och SON-R?  Vi tycker att det allt oftare finns behov av  icke-verbala test, det är nödvändigt för att få en rättvisande bild av individens kapacitet och förmågor. Därför använder vi S.O.N-R, ett ickeverbalt test som finns i två versioner:...

6 tips för att träna metakognition i klassrummet

Efter vår förra artikel om metakognitionens roll vid inlärning och prestation hörde några läsare av sig med önskemål om fler exempel på hur man konkret kan arbeta med detta i skolan. Här kommer därför 6 tips för att träna metakognition i klassrummet: 1. Agera rollmodell för...

Metakognitionens roll vid inlärning och prestation

Metakognition kan enklast beskrivas som tänkande om tänkande. Att arbeta med metakognition innebär att kunna reflektera över sin nuvarande situation, framtida mål, potentiella handlingar, strategier och resultat. Denna form av självreflektion är av betydelse inom såväl skolan som livet i stort. En av de viktigaste anledningarna...

Lågaffektivt på film!

Vår kollega Stefan Boström har tagit fram ett spännande alternativ till böcker och föreläsningar om lågaffektivt bemötande. Som den troligtvis första i sitt slag har lågaffektiva filmcirkeln just haft premiär på Youtube och Facebook. Syftet är att utifrån det lågaffektiva förhållningssättet stötta personal som i...