Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Metakognitionens roll vid inlärning och prestation

Metakognition kan enklast beskrivas som tänkande om tänkande. Att arbeta med metakognition innebär att kunna reflektera över sin nuvarande situation, framtida mål, potentiella handlingar, strategier och resultat. Denna form av självreflektion är av betydelse inom såväl skolan som livet i stort. En av de viktigaste anledningarna...

Lågaffektivt på film!

Vår kollega Stefan Boström har tagit fram ett spännande alternativ till böcker och föreläsningar om lågaffektivt bemötande. Som den troligtvis första i sitt slag har lågaffektiva filmcirkeln just haft premiär på Youtube och Facebook. Syftet är att utifrån det lågaffektiva förhållningssättet stötta personal som i...

För stort fokus på skolprestation får motsatt effekt

Vi vill alla att våra barn skall lyckas i skolan och växa upp till välmående, självständiga vuxna. Detta kan ibland leda oss som föräldrar till att starkt uppmuntra prestation och betyg. En nyligen publicerad amerikansk studie pekar på risker med detta och  understryker vikten av att...

Lågaffektiva dagar 2018

Nätverket Lågaffektiva psykologer välkomnar alla till Lågaffektiva dagar 2018. Två dagar som kommer att vara fyllda av föreläsningar och workshops kring hur man i olika verksamheter kan använda lågaffektivt bemötande. Temat för dagarna är "att skapa förutsättningar för både personal och brukare/patienter/elever att lyckas". Under...

Ger hjärnträningsprogram effekt?

Hjärnan och dess för betydelse för människors beteende och upplevelser har varit ett hett ämne för forskare sedan 1990-talet, ett årtionde som kommit att kallas "the Decade of the Brain". Innan dess trodde man att hjärnan i princip var färdig och oföränderlig i vuxen ålder,...