Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven, tips för att hjälpa personer med NPF hantera starka känslor och forskning om hjärnträning
|
Välkommen till årets första nyhetsbrev från Pedagogisk Psykologi! Här samlar vi nyheter, artiklar, hemsidor och forskning som intresserar och inspirerar oss. Hoppas du hittar något som är användbart för dig!
Vi är fem psykologer som jobbar i skola och förskola. Om du söker handledning, vill boka en föreläsning, eller bolla ideér om andra spännande projekt, hör gärna av dig till Erik Rova på erik@rovasjogren.se, 070-23 63 200 eller surfa in på www.pedagogiskpsykologi.se
|
|
Efter fyra år av utredningar presenterades till sist denna utredning om aktivt stöd, elevhälsoarbete och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
|
För ett par veckor sedan påbörjade Anton, Erik och Carin ett nytt uppdrag med med elevhälsan i Umeå kommun.
|
|
Känslogrejen.se har som syfte att bidra till ökad självkännedom och mer meningsfulla relationer för personer med NPF.
|
|
|
Så kallad hjärnträning (brain training) är ett omdebatterat ämne. Aaron Seitz, professor i psykologi, sammanfattar forskningsläget så här...
|
|
En bra relation till sin lärare i skolan kan vara viktigare än bra kamratrelationer för den psykiska hälsan som ung vuxen, visar en ny studie.
|
|
|
Psykologiguiden lanserade för en tid sedan denna nya hemsida som riktar sig till ungdomar i åldern 13-19 år. Full med råd och tips, av legitimerade psykologer, utifrån ungdomarnas egna frågor.
|
Maria Wiman ger sina tankar kring varför en crash course i pedagogik inte är lösningen på lärarbristen i Sverige – att bli lärare måste få ta tid, skriver hon.
|
|
Pedagogiskt Ledarskap 2021
|
Efter månader av intensiv planering börjar bitarna falla på plats för årets upplaga av utbildningsdagen Pedagogiskt Ledarskap. Håll utkik efter mer information i våra sociala kanaler inom kort...
|
Inkluderingskritiker ignorerar ofta merparten av forskningen, skriver specialpedagog Jens Jörnborn – och ger Isak Skogstads senaste debattutspel i frågan underkänt.
|
|
|
|
|
|
|
|