• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
Pedagogisk Psykologi

Pedagogisk Psykologi

En kunskapsportal för skolpersonal

  • Utbildningar
    • Beteendeproblem i skolan
    • Traumakunskap i skolan
    • Att lösa problem tillsammans
    • Förebygga problematisk skolfrånvaro
    • Pedagogiskt Ledarskap
  • Tjänster
    • Handledning
    • Psykologisk kompetens till er skola
    • Psykologutredning
    • Föräldrastöd
  • Om Oss
  • Material
  • Nyhetsbrev
  • Media
  • Podcast
  • Blogg

Blogg

Att äga klassrummet – Anna Sterlinger & Karin Boberg

april 18, 2021 Av Pedagogisk Psykologi

Anna Sterlinger och Karin Boberg - Pedagogiskt Ledarskap 2021

Anna Sterlinger Ahlring och Karin Boberg är författare till böckerna Att äga klassrummet och Att äga läraryrket. I den här intervjun får vi höra mer om deras tankar om ledarskap och skolutveckling, att våga bjuda in andra att ge en feedback för att utvecklas, och mycket mer

LYSSNA I APPLE PODCASTS
LYSSNA I SPOTIFY

Anna och Karin kommer också att föreläsa på årets upplaga av Pedagogiskt Ledarskap. Som i år sträcker sig över två dagar, en i Malmö och en i Umeå – den 2-3 november. För den som vill går det också bra att delta helt på distans via vår digitala portal. Gå gärna in och läs mer om det!

Dela gärna intervjun vidare i sociala medier!

  • Share on Twitter
  • Share on Facebook
  • Share on LinkedIn
  • Share via Email

Arkiverad under: Podcast

Bjud in omvärlden i klassrummet – intervju med Maria Wiman

april 12, 2021 Av Pedagogisk Psykologi

Vi är tillbaka med en ny säsong av vår podcast Pedagogisk Psykologi. Först ut den här säsongen är ingen mindre än Maria Wiman. Hon jobbar som svenska och SO-lärare på i årskurs 8 på Skapaskolan Huddinge. Hon är också kolumnist i tidningen Läraren och författare till böckerna Värdeskapande lärande och Första tiden som lärare.

I den här intervjun pratar vi med Maria om hennes syn på undervisning, ledarskap, och hur man kan bjuda in omvärlden i klassrummet. Maria nämner också i avsnittet att man kan mejla henne om man vill fråga något på: mariawimanab@gmail.com

Maria Wiman kommer också att föreläsa på årets upplaga av vår konferens Pedagogiskt Ledarskap 2021, som i år kommer vara dubbelt så stor, äga rum i Malmö, Umeå och livesändas digitalt. Läs mer om den och vilka som kommer föreläsa på: https://pedagogisktledarskap.se

LYSSNA I APPLE PODCAST
LYSSNA I SPOTIFY

Om du gillade intervjun, dela gärna inlägget eller podden i sociala medier:

  • Share on Twitter
  • Share on Facebook
  • Share on LinkedIn
  • Share via Email

Arkiverad under: Podcast

Forskningsläget kring hjärnträningprogram – vad vet vi?

mars 6, 2021 Av David Franzén

Så kallad hjärnträning (brain training) är ett omdebatterat ämne i skolans värld. I den här poddintervjun ger Aaron Seitz, professor i psykologi, en kort översikt av fältet just nu.

Forskningen på området har visat på blandade resultat, berättar Seitz, vilket har lett till något av en kris inom fältet. Det finns vissa forskningsgrupper som är entusiastiska över de positiva effekter de har sett. Medan andra hävdar att hjärnträningsprogrammen inte ger någon effekt alls.

Det finns få storskaliga studier som visar på att en metod jämfört med en annan fungerar. Det finns dock tillräckligt med intressanta fynd för att vissa forskare vill studera hjärnträning vidare.

Effekterna över tid skiljer sig åt mellan de olika studierna. Hjärnträning avseende perceptuella förmågor har i många studier visat på att positiva effekter av träningen kvarstår efter 6-24 månader. När det gäller träning av arbetsminne visar en del av studierna att merparten av de positiva effekterna försvunnit efter en månad. Andra visar på nya positiva effekter efter en månads tid, som inte var närvarande i slutet av arbetsminnesträningen. Vi vet i dagsläget inte riktigt varför, beskriver Seitz. (En hypotes är att det handlar om personer som vid starten hade någon typ av nedsättning och via hjärnträningsprogrammet utvecklar en förmåga att göra saker de tidigare inte klarade av, och att det på grund av den höjda funktionsnivån sker ytterligare inlärning/utveckling under den efterföljande månaden).

Är spel på iPad/dator och ”gamification” hjälpsamt för hjärnträning? Både ja och nej. Det kan ge en ökad motivation, men också få eleverna att fokusera på något helt annat än lärandemålet (t ex att flyga runt med rymdskeppet i spelet – snarare än fokusera på uppgiften i arbetsminnesträningen).

Avslutningsvis beskriver professor Seitz att frågan: ”Funkar hjärnträningsprogram – ja eller nej?” sannolikt inte den bästa att ställa sig. Han vill därför nu undersöka mediator– och moderator-variabler för arbetsminnesträning. I syfte att få en tydligare bild av för vilka personer arbetsminnesträning kan vara hjälpsamt, samt kunna särskilja mellan vilka olika typer av träningsprogram som fungerar bättre eller sämre för olika populationer.

Klicka här för att lyssna till intervjun i sin helhet

Relaterad läsning

För mer om träning av arbetsminne och liknande, rekommenderas detta blogginlägg av Petri Partanen. Han skriver bland annat:

… om arbetsminnesträning för elever ger effekter på skolprestationer (nej) […] Förhoppningen som forskare hyser är ändå att träningsformen ska ge breda effekter som smittar av sig på flera områden, eller så kallad ’far transfer’ – att elever generaliserar det tränade till ett annat område, ofta t ex till skolfärdigheter. De flesta studier visar dock att man i bästa fall får ’near transfer’, dvs att man blir bättre på det man tränat, eller snarlika uppgifter.


Arkiverad under: Förmågor

John Steinberg – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

oktober 6, 2020 Av Pedagogisk Psykologi

Det här är det fjärde och sista avsnittet av denna korta ”bonussäsongen” av podden.

Dagens gäst är John Steinberg, fil. dr i pedagogik, författare till ett 50-tal böcker och expert på pedagogiskt ledarskap. John har precis släppt boken Lärarens kroppsspråk, som kan beskrivas som en uppföljare till hans populära bok Ledarskap i klassrummet.

Lyssna I APPLE PODCASTS
Lyssna i SPOTIFY

Arkiverad under: Podcast

Anna & Maria – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

september 29, 2020 Av David Franzén

Det tredje av fyra specialavsnitt i podden där vi intervjuar föreläsarna på årets upplaga av vår utbildningsdag Pedagogiskt Ledarskap, som äger rum den 28:e oktober. Dagens gäster är Anna Bengtsson och Maria Kempe Olsson. Anna är specialpedagog, Maria rektor och tillsammans utbildar och skriver de mycket om hur man via skolans organisation skapar förutsättningar för lärande och ledarskap. De har bland annat skrivit böckerna Elevhälsomötet – EHM och Design för skolorganisation – i praktiken.

I år är det möjligt att delta på plats eller se hela utbildningsdagen på distans via livesänd webbkonferens! För att läsa mer och köpa biljett gå in på: https://pedagogisktledarskap.se

LYSSNA I APPLE PODCASTS
LYSSNA I SPOTIFY

Arkiverad under: Podcast

Marcus Samuelsson – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

september 22, 2020 Av David Franzén

Det andra av fyra specialavsnitt i podden där vi intervjuar föreläsarna på årets upplaga av vår utbildningsdag Pedagogiskt Ledarskap, som äger rum den 28:e oktober. Dagens gäst är Marcus Samuelsson, forskningsledare, lärare och expert på ledarskap i klassrummet. Han berättar vad hans föreläsning på utbildningsdagen kommer att handla om, några av hans nuvarande forskningsprojekt och en kommande bok.

LYSSNA I APPLE PODCASTS
LYSSNA I SPOTIFY

Läs mer om utbildningsdagen och köp biljetter på pedagogisktledarskap.se

Ladda ner programblad som PDF här.

Dela gärna avsnittet på sociala medier!

Arkiverad under: Podcast, Utbildning

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Gå till sida 2
  • Gå till sida 3
  • Gå till sida 4
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 15
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad på det senaste inom pedagogisk psykologi genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det är gratis och du kan när som helst avregistrera dig.

Senaste inlägg

  • Konsten att hantera övergångar i skolan – Anna Borg
  • Klassrumsledarskap i praktiken – Jonas Nilsson
  • Tydliggörande pedagogik i skolan – David Edfelt
  • Samarbete, forskning och digiloga verktyg – Patricia Diaz & Joanna Lundin
  • Presentationslyftet – knep för ökat lärande och engagemang
  • Samtal i skolan under pandemin – Petter Iwarsson
  • Att äga klassrummet – Anna Sterlinger & Karin Boberg
  • Bjud in omvärlden i klassrummet – intervju med Maria Wiman
  • Forskningsläget kring hjärnträningprogram – vad vet vi?
  • John Steinberg – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

Copyright © 2025 · Rova & Sjögren Psykologi AB, Västra Norrlandsgatan 27, 903 29 Umeå · Webbdesign av David Franzén.