• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
Pedagogisk Psykologi

Pedagogisk Psykologi

En kunskapsportal för skolpersonal

  • Utbildningar
    • Beteendeproblem i skolan
    • Traumakunskap i skolan
    • Att lösa problem tillsammans
    • Förebygga problematisk skolfrånvaro
    • Pedagogiskt Ledarskap
  • Tjänster
    • Handledning
    • Psykologisk kompetens till er skola
    • Psykologutredning
    • Föräldrastöd
  • Om Oss
  • Material
  • Nyhetsbrev
  • Media
  • Podcast
  • Blogg

Lågaffektivt på film!

februari 6, 2018 Av Pedagogisk Psykologi

Vår kollega Stefan Boström har tagit fram ett spännande alternativ till böcker och föreläsningar om lågaffektivt bemötande. Som den troligtvis första i sitt slag har lågaffektiva filmcirkeln just haft premiär på Youtube och Facebook. Syftet är att utifrån det lågaffektiva förhållningssättet stötta personal som i sitt arbete möter människor med utmanande beteenden.

Stefan, själv verksam som psykolog i skolan kring särskilda undervisningsgrupper, fick idén utifrån insikten om att kompetensutveckling behöver vara enkelt och lätt att genomföra för att fungera:

Jag funderade länge på hur kunskapsöverföringsbiten bäst skulle kunna ske? Alla läser inte böcker, kanske hinner man inte, men det är som det är och svårt att komma ifrån. Det kändes viktigt att göra något som är enkelt att använda och som kan leda till förändring. Då kom jag på att varför inte göra film istället? Dels är det roligt och enkelt att titta på film,samtidigt som det kan vara ett sätt för arbetslaget att utvecklas. Förhoppningsvis kan det leda till en påfyllning kring det lågaffektiva förhållningsättet och en möjlighet att utveckla ett gemensamt språk i arbetsgruppen.

Filmcirkeln består av totalt 8 korta filmer (10-20 minuter per film) och planen är att släppa en film ungefär varannan vecka under våren. I varje avsnitt presenteras enkla principer och konkreta tips utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt för att hjälpa arbetsgrupper att utvecklas. I slutet av varje film presenteras ett antal reflektionsfrågor där arbetsgruppen får möjlighet att tillsammans i gruppen reflektera och analysera kring det vardagliga arbetet för att sedan gå ut och pröva de nya kunskaperna i verksamheten. Innehållet passar både grupper som inte tidigare arbetat med lågaffektivt förhållningssätt och grupper som är mer vana.

Vill du använda den lågaffektiva filmcirklen i din verksamhet eller kanske tipsa någon annan? Materialet är kostnadsfritt och finns enkelt att tillgå:

https://facebook.com/filmcirkeln/

För mer info: http://www.psykologiskt.net/uncategorized/varldspremiar-for-lagaffektiva-filmcirkeln/

Arkiverad under: Okategoriserade

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du hålla dig uppdaterad på det senaste inom pedagogisk psykologi genom att prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev?

Det är helt gratis. Avprenumerera när som helst.

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad på det senaste inom pedagogisk psykologi genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det är gratis och du kan när som helst avregistrera dig.

Senaste inlägg

  • Konsten att hantera övergångar i skolan – Anna Borg
  • Klassrumsledarskap i praktiken – Jonas Nilsson
  • Tydliggörande pedagogik i skolan – David Edfelt
  • Samarbete, forskning och digiloga verktyg – Patricia Diaz & Joanna Lundin
  • Presentationslyftet – knep för ökat lärande och engagemang
  • Samtal i skolan under pandemin – Petter Iwarsson
  • Att äga klassrummet – Anna Sterlinger & Karin Boberg
  • Bjud in omvärlden i klassrummet – intervju med Maria Wiman
  • Forskningsläget kring hjärnträningprogram – vad vet vi?
  • John Steinberg – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

Copyright © 2025 · Rova & Sjögren Psykologi AB, Västra Norrlandsgatan 27, 903 29 Umeå · Webbdesign av David Franzén.