• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
Pedagogisk Psykologi

Pedagogisk Psykologi

En kunskapsportal för skolpersonal

  • Utbildningar
    • Beteendeproblem i skolan
    • Traumakunskap i skolan
    • Att lösa problem tillsammans
    • Förebygga problematisk skolfrånvaro
    • Pedagogiskt Ledarskap
  • Tjänster
    • Handledning
    • Psykologisk kompetens till er skola
    • Psykologutredning
    • Föräldrastöd
  • Om Oss
  • Material
  • Nyhetsbrev
  • Media
  • Podcast
  • Blogg

Metakognitiv kunskap och självreglering – Petri Partanen [Podcast]

april 24, 2019 Av Pedagogisk Psykologi

Petri Partanen är legitimerad psykolog, författare och specialist inom pedagogisk psykologi, med över 20 års erfarenhet inom skola och förskola. Idag jobbar han huvudsakligen som forskare och lektor på Mittuniversitetet och med fortbildning, handledning och skolutveckling runt om i Sverige. I den här intervjun beskriver han bland annat sin syn på pedagogisk psykologi och de viktiga begreppen metakognitiv kunskap och metakognitiv självreglering.

Relaterade länkar:

  • Vad är pedagogisk psykologi? Internationellt talar man oftast om det som educational psychology. Sveriges Psykologförbund beskriver det, å sin sida, på det här sättet.
  • Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund (2019) – Petris nya bok, samt ett videoklipp där han berättar kort om boken. Hans två tidigare böcker heter Från Vygotskij till lärande samtal (2008) och Att utveckla elevhälsa (2012).
  • Petri finns också på Facebook, YouTube och har ett nyhetsbrev via hemsida Skolutvecklarna Sverige: http://skolutvecklarna.se/
  • Metakognition – ett videoklipp där Petri själv beskriver begreppet.
  • 6 tips för att träna metakognition i klassrummet – ett äldre blogginlägg med lite övergripande tips. Vi rekommenderar dock starkt att man läser Petris nya bok för att få en betydligt mer djupgående genomgång av metakognition och hur ytterligare exempel på hur man kan arbeta med det rent praktiskt i skolan.

I podcasten hör du utöver Petri också Erik Rova, Camilla Väppling och Anton Sjögren – samtliga legitimerade psykologer på Rova & Sjögren Psykologi AB. Podden klipps och produceras av David Franzén.

Ett kort smakprov ur intervjun.

Har du som lyssnare några frågor, vill du önska en gäst eller föreslå ett tema som vi kan ta upp och diskutera i podden? Skriv till oss på podcast@pedagogiskpsykologi.se

LYSSNA I APPLE PODCASTS (ITUNES)
LYSSNA I SPOTIFY

Tack för att du lyssnar! Klicka på knapparna nedan för att dela podden vidare.

  • Share on Twitter
  • Share on Facebook
  • Share on Pinterest
  • Share via Email

Arkiverad under: Uncategorized

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du hålla dig uppdaterad på det senaste inom pedagogisk psykologi genom att prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev?

Det är helt gratis. Avprenumerera när som helst.

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad på det senaste inom pedagogisk psykologi genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det är gratis och du kan när som helst avregistrera dig.

Senaste inlägg

  • Konsten att hantera övergångar i skolan – Anna Borg
  • Klassrumsledarskap i praktiken – Jonas Nilsson
  • Tydliggörande pedagogik i skolan – David Edfelt
  • Samarbete, forskning och digiloga verktyg – Patricia Diaz & Joanna Lundin
  • Presentationslyftet – knep för ökat lärande och engagemang
  • Samtal i skolan under pandemin – Petter Iwarsson
  • Att äga klassrummet – Anna Sterlinger & Karin Boberg
  • Bjud in omvärlden i klassrummet – intervju med Maria Wiman
  • Forskningsläget kring hjärnträningprogram – vad vet vi?
  • John Steinberg – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

Copyright © 2025 · Rova & Sjögren Psykologi AB, Västra Norrlandsgatan 27, 903 29 Umeå · Webbdesign av David Franzén.