Idag publicerade Skolvärlden en intervju med Åsa Elwér. Hennes avhandling ”Longitudinal stability and predictors of poor oral comprehenders and poor decoders” belyser elever som läser med bra flyt men som har svårt med läsförståelsen. Dessa barn upptäcks tyvärr sent, sällan förrän i fjärde klass. Vi har läst avhandlingen, vad säger den? Vad vi kan göra för en tidigare upptäckt och vad som kan göras för att förebygga problematiken?
Vad ska vi titta efter, hur ska vi bli bättre på att upptäcka de här eleverna?
De här eleverna har oerhört mycket att vinna på tidig upptäckt för att tidigt få de anpassningar och stimulans som de behöver för att inte halka efter.
Eleverna kännetecknas av:
- De ett svagt ordförråd, svårt med ordförståelse.
- De har svårt att klara av språkliga minnesuppgifter.
- De har ofta svag hörförståelse.
För att upptäcka dem behöver man testa läsförståelsen på många olika sätt. Det handlar både om vardagliga bedömningar i klassrummet och med standardiserade tester. Ha i åtanke att eleven själv kanske inte märker eller är medveten om att de inte förstår allt de läser.
Vad ska vi då göra för att förebygga problematiken?
Vi måste bli bättre på att jobba med språket och undervisa i ordförråd från tidig ålder. Den här gruppen elever är svaga redan som femåringar.
Framgångsfaktorer för att förebygga problematiken och främja läsförståelsen för de här barnen:
- Visa och förklara läsförståelsestrategier för eleverna
- Arbete extra mycket med ordförståelse. Barn med god ordförståelse och stort ordförråd lär sig lättare nya ord.
- Prata mycket med barnen och hjälp dem hitta den röda tråden. Blottlägg och tydliggör strategier för att förstå innebörden i en berättelse. En god hörförståelse underlättar utvecklandet av en god läsförståelse.
Kom ihåg! Att arbeta språkutvecklande kommer alla elever till del, inte bara de som har svårt med läsförståelsen.