Ett poddtips: Den här veckan släpptes ett nytt och bra avsnitt av podcasten Hjärnpodden. Denna gång en intervju med socionom och personalvetare Jassim Ahmadi.
Jassim är författare till boken Knäck den sociala koden och berättar i intervjun om sitt arbete med skolutveckling. Han har med utgångspunkt i skollagen, styrdokumenten och de många olika kurser och utbildningar han själv gått genom åren utvecklat en metod han kallar för BVS. Den beskriver han så här på sin hemsida:
BVS står för Brandsläckaren, Vattenkannan och Sociala gymmet – tre verktyg som utgör en metod som hjälper dig att arbeta åtgärdande, förebyggande och hälsofrämjande med beteendesvårigheter som barn och unga uppvisar genom kartläggning, strukturerade samtal och träning på kognitiva och sociala färdigheter. Parallellt innebär det även att du som professionell arbetar med dina egna färdigheter för att förbättra ditt bemötande och stärka ditt sociala ledarskap. Metoden passar all sorts verksamheter där barn och unga vistas.
I intervjun pratar Jassim bland annat om:
- Varför han aktivt väljer att tala om beteendesvårigheter istället för beteendeproblem.
- Att barns rättigheter är vuxnas skyldigheter.
- Att beteendesvårigheter i regel bottnar i bemötandesvårigheter hos de vuxna.
- Vikten av att ha ett yrkesspråk, en förförståelse och träning för att kunna förstå varför beteendesvårigheter uppstår och motverka känslan av vanmakt.
Man kan tydligt ana att Jassim har inspirerats av Ross W. Greenes tankesätt ”barn gör rätt om de kan”, lågaffektivt bemötande, motiverande samtal och andra områden. Så om du gillar dessa kommer du säkert finna hans bok läsvärd. Modellen och verktygen är utformade för att vara effektiva och enkla för personal att implementera.
Låter det här intressant? Lyssna på avsnittet här eller sök efter Hjärnpodden (avsnitt 104) där poddar finns.