Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,paged-2,page-paged-2,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Vill du jobba med oss?

Vi växer och behöver bli fler. Är du intresserad av lågaffektivt bemötande, elevhälsa, tidiga insatser och utbildning? Rova & Sjögren Psykologi AB tillhandahåller tjänster såsom handledning, utbildning och utveckling för personal inom skola, elevhälsa och socialtjänst. Vi levererar med omsorg och vill att våra insatser...

Vad är samarbetsbaserad problemlösning?

Den amerikanske psykologen Ross Greene har utvecklat ett förhållningssätt som kallas Collaborative and Proactive Solutions (CPS) eller samarbetsbaserad problemlösning. När vi arbetar med människor och det ofta blir problemsituationer och problemskapande beteende behöver vi fundera över hur vi kan förstå situationerna och personens beteenden. Vår förståelse för...

Lågaffektivt bemötande – en pedagogisk utmaning

I det senaste numret av Psykologtidningen finns en fin artikel om lågaffektivt bemötande och Levla lärmiljön. Problemskapande beteenden hos elever kan med rätt verktyg hanteras som pedagogiska utmaningar och inte främst som besvärliga situationer. Det är tanken bakom projektet Levla, som psykolog Erik Rova i Umeå...

Vad är lågaffektivt bemötande?

Lågaffektivt bemötande är ett synsätt, med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Det handlar om att ha förståelse om varför individen tar till problemskapande beteende. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar,...

Hur 20 minuter motion per dag kan hjälpa barn med ADHD

Att starta dagen med 20 minuters motionsträning kan leda till signifikanta förbättringar i skolarbetet för barn med ADHD och inlärningssvårigheter. Detta enligt ny forskning av Emma Climie, professor i psykologi vid Calgary-universitet i Kanada. Upplägget är enkelt: (1) Starta första lektionen för dagen med 20 minuters...

Att möta traumatiserade barn i skolan

Vad behöver vi i skolan känna till för att bemöta barn som upplevt trauma? I den här artikeln sammanfattas  grunderna av traumamedveten omsorg eller traumamedvet bemötande (traumainformed care/practice) såsom de beskrivs av av den australiensiska psykologen Howard Bath. Merparten av läkeprocessen efter trauma sker i vardagliga miljöer,...