Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,paged-3,page-paged-3,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Hur 20 minuter motion per dag kan hjälpa barn med ADHD

Att starta dagen med 20 minuters motionsträning kan leda till signifikanta förbättringar i skolarbetet för barn med ADHD och inlärningssvårigheter. Detta enligt ny forskning av Emma Climie, professor i psykologi vid Calgary-universitet i Kanada. Upplägget är enkelt: (1) Starta första lektionen för dagen med 20 minuters...

Att möta traumatiserade barn i skolan

Vad behöver vi i skolan känna till för att bemöta barn som upplevt trauma? I den här artikeln sammanfattas  grunderna av traumamedveten omsorg eller traumamedvet bemötande (traumainformed care/practice) såsom de beskrivs av av den australiensiska psykologen Howard Bath. Merparten av läkeprocessen efter trauma sker i vardagliga miljöer,...

Studiebesök i den amerikanska elevhälsan

Under jullovet hade jag möjlighet att besöka amerikanska skolor och träffa amerikansk elevhälsopersonal. Några skolpsykologer och ansvariga för Florida’s Positive Behavior Support Project visade mig runt och bjöd på amerikansk gästfrihet samt en årsförbrukning av bokstavsförkortningar. På bilden står jag jämte Dr. Martinez och Ms. Morrison....

Levla Norrköping och Levla Förskolan!

Igår träffade vi Norrköpings centrala elevhälsa, under en givande eftermiddag pratade vi om Levla-materialet. Föreläsningsbitar varvades med intressanta diskussioner om hur vi kan skapa struktur i skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete.   Sent hemkommen till Umeå blev jag mycket glad över att hitta senaste Förskoletidningen som har...

Ett av världens mest effektiva anti-mobbningsprogram – KiVa

Hur kan vi på bästa sätt förebygga mobbning i skolan? Trots att mobbning mellan barn och ungdomar är ett allvarligt problem finns det relativt lite forskning om vilka åtgärdsprogram som faktiskt fungerar bättre än andra (BRÅ, 2009). Skolverket genomförde 2011 en undersökning av följande åtta åtgärdsprogram mot...

Mötet med elever som kan bära på svåra upplevelser

Anton Sjögren intervjuas av Eva Selin om vad vi behöver tänka på i mötet med elever som kan bära på svåra upplevelser. Podden kan du lyssna på via Gothia Fortbildnings nya plattform Lärkraft. Att skapa en trygg och tydlig struktur i klassrummet räcker ofta långt...