Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,paged-3,page-paged-3,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Studiebesök i den amerikanska elevhälsan

Under jullovet hade jag möjlighet att besöka amerikanska skolor och träffa amerikansk elevhälsopersonal. Några skolpsykologer och ansvariga för Florida’s Positive Behavior Support Project visade mig runt och bjöd på amerikansk gästfrihet samt en årsförbrukning av bokstavsförkortningar. På bilden står jag jämte Dr. Martinez och Ms. Morrison....

Levla Norrköping och Levla Förskolan!

Igår träffade vi Norrköpings centrala elevhälsa, under en givande eftermiddag pratade vi om Levla-materialet. Föreläsningsbitar varvades med intressanta diskussioner om hur vi kan skapa struktur i skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete.   Sent hemkommen till Umeå blev jag mycket glad över att hitta senaste Förskoletidningen som har...

Ett av världens mest effektiva anti-mobbningsprogram – KiVa

Hur kan vi på bästa sätt förebygga mobbning i skolan? Trots att mobbning mellan barn och ungdomar är ett allvarligt problem finns det relativt lite forskning om vilka åtgärdsprogram som faktiskt fungerar bättre än andra (BRÅ, 2009). Skolverket genomförde 2011 en undersökning av följande åtta åtgärdsprogram mot...

Mötet med elever som kan bära på svåra upplevelser

Anton Sjögren intervjuas av Eva Selin om vad vi behöver tänka på i mötet med elever som kan bära på svåra upplevelser. Podden kan du lyssna på via Gothia Fortbildnings nya plattform Lärkraft. Att skapa en trygg och tydlig struktur i klassrummet räcker ofta långt...

Barn på flykt

Hur möter man ett barn som är på flykt? Som har svåra upplevelser bakom sig, och är i kris? Hur kan man främja barnets hälsa och motverka stress? UNICEF Sverige och barnläkaren Lars H Gustafsson ser ett behov av ökad kunskap och har tillsammans tagit...