Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,paged-5,page-paged-5,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

”Sitt still och koncentrera dig!”

En ny studie från University of Central Florida ger ytterligare stöd åt hypotesen att motorisk hyperaktivitet är en kompensatorisk mekanism hos barn med ADHD. Detta innebär att tanken att dessa barn behöver ”sitta still och koncentrera sig” inte bara är overksam utan dessutom direkt felaktig. Benskakande,...

MöteMedTre

Utvecklas som handledare i skolan

Handledning kan vara ett kraftfullt verktyg som stimulerar och bidrar till elevernas, lärarnas och verksamhetens utveckling. Hur får vi till en handledningssituation som inte "bara" blir rådgivning utan också en katalysator i skolpersonalens fortsatta arbete. Vi på Pedagogisk Psykologi har satt samman en utbildning som heter...

Har vi råd att inte prioritera tidiga insatser?

Under den senaste tiden har det publicerats flertalet studier som undersökt hur mycket vi egentligen kan vinna på tidiga insatser. Vi har tittat närmre på tre stycken, de pekar alla tydligt på att det finns väldigt mycket att vinna. Har vi råd att inte prioritera...

Tagen på bar gärning

Barn har mycket svårt att lära sig genom att få höra att de gör på fel sätt. Det är, ur ett inlärningsperspektiv, helt enkelt väldigt ineffektivt att ge ett barn negativ feedback. När yngre barn lyckas ökar hjärnaktiviteten och inlärning möjliggörs, detta sker inte alls...