Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,paged-5,page-paged-5,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

10 tips för hyperaktiva elever

För några veckor sedan skrev vi ett blogginlägg om en studie som visade på att barn med ADHD presterade bättre när de fick röra på sig medan de utförde kognitiva uppgifter. Det genererade mycket spännande diskussioner och många som delade sina olika tips kring hur...

Elevhälsans utmaningar

Elevhälsans stora utmaningar är att möta olika elevers behov. I en enkät ifrån mars 2015 framkommer att det främst handlar om stöd till nyanlända, elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd samt elever med psykisk ohälsa. Dessa utmaningar överensstämmer med de vanligaste frågorna...

”Sitt still och koncentrera dig!”

En ny studie från University of Central Florida ger ytterligare stöd åt hypotesen att motorisk hyperaktivitet är en kompensatorisk mekanism hos barn med ADHD. Detta innebär att tanken att dessa barn behöver ”sitta still och koncentrera sig” inte bara är overksam utan dessutom direkt felaktig. Benskakande,...

MöteMedTre

Utvecklas som handledare i skolan

Handledning kan vara ett kraftfullt verktyg som stimulerar och bidrar till elevernas, lärarnas och verksamhetens utveckling. Hur får vi till en handledningssituation som inte "bara" blir rådgivning utan också en katalysator i skolpersonalens fortsatta arbete. Vi på Pedagogisk Psykologi har satt samman en utbildning som heter...

Har vi råd att inte prioritera tidiga insatser?

Under den senaste tiden har det publicerats flertalet studier som undersökt hur mycket vi egentligen kan vinna på tidiga insatser. Vi har tittat närmre på tre stycken, de pekar alla tydligt på att det finns väldigt mycket att vinna. Har vi råd att inte prioritera...

Tagen på bar gärning

Barn har mycket svårt att lära sig genom att få höra att de gör på fel sätt. Det är, ur ett inlärningsperspektiv, helt enkelt väldigt ineffektivt att ge ett barn negativ feedback. När yngre barn lyckas ökar hjärnaktiviteten och inlärning möjliggörs, detta sker inte alls...