Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,page,page-id-1815,page-parent,paged-5,page-paged-5,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Tips! Så bemöter du vredesutbrott hos barn

Låg-affektivt förhållningssätt handlar om att skapa en miljö som präglas av lugn, trygghet och positiva förväntningar. Affekter och känslor smittar, ofta reagerar vi med samma affekt som de vi möter. I problemsituationer är stressnivån av stor betydelse, vi människor använder oss av en rad strategier...

Flytta problemet från eleven!

Tidningen Specialpedagogik skriver en fin artikel om att jobba förebyggande i lärmiljön med http://levla.nu Finns att läsa här http://www.lararnasnyheter.se/specialpedagogik/2015/09/21/flyttar-problemet-fran-eleven ...

10 tips för hyperaktiva elever

För några veckor sedan skrev vi ett blogginlägg om en studie som visade på att barn med ADHD presterade bättre när de fick röra på sig medan de utförde kognitiva uppgifter. Det genererade mycket spännande diskussioner och många som delade sina olika tips kring hur...

Elevhälsans utmaningar

Elevhälsans stora utmaningar är att möta olika elevers behov. I en enkät ifrån mars 2015 framkommer att det främst handlar om stöd till nyanlända, elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd samt elever med psykisk ohälsa. Dessa utmaningar överensstämmer med de vanligaste frågorna...

”Sitt still och koncentrera dig!”

En ny studie från University of Central Florida ger ytterligare stöd åt hypotesen att motorisk hyperaktivitet är en kompensatorisk mekanism hos barn med ADHD. Detta innebär att tanken att dessa barn behöver ”sitta still och koncentrera sig” inte bara är overksam utan dessutom direkt felaktig. Benskakande,...