Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,page,page-id-1815,page-parent,paged-6,page-paged-6,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Utvecklas som handledare i skolan

Handledning kan vara ett kraftfullt verktyg som stimulerar och bidrar till elevernas, lärarnas och verksamhetens utveckling. Hur får vi till en handledningssituation som inte "bara" blir rådgivning utan också en katalysator i skolpersonalens fortsatta arbete. Vi på Pedagogisk Psykologi har satt samman en utbildning som heter...

Har vi råd att inte prioritera tidiga insatser?

Under den senaste tiden har det publicerats flertalet studier som undersökt hur mycket vi egentligen kan vinna på tidiga insatser. Vi har tittat närmre på tre stycken, de pekar alla tydligt på att det finns väldigt mycket att vinna. Har vi råd att inte prioritera...

Tagen på bar gärning

Barn har mycket svårt att lära sig genom att få höra att de gör på fel sätt. Det är, ur ett inlärningsperspektiv, helt enkelt väldigt ineffektivt att ge ett barn negativ feedback. När yngre barn lyckas ökar hjärnaktiviteten och inlärning möjliggörs, detta sker inte alls...

En modell för att arbeta förebyggande mot skolfrånvaro

Under de senaste tre åren har projektet Tillbaka till skolan samlat metoder för att arbeta med skolfrånvaro på ett framgångsrikt sätt. Metoder, arbetssätt och checklistor finns nu sammanställda i två dokument. Faktorer som påverkar skolnärvaron, checklistor Umeåmodellen, arbetsmetoder och förhållningssätt Arbetet med skolfrånvaro kräver ett långsiktigt arbete, fungerande...