Pedagogisk Psykologi | Blogg
1815
paged,page,page-id-1815,page-parent,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,paged-6,page-paged-6,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

En modell för att arbeta förebyggande mot skolfrånvaro

Under de senaste tre åren har projektet Tillbaka till skolan samlat metoder för att arbeta med skolfrånvaro på ett framgångsrikt sätt. Metoder, arbetssätt och checklistor finns nu sammanställda i två dokument. Faktorer som påverkar skolnärvaron, checklistor Umeåmodellen, arbetsmetoder och förhållningssätt Arbetet med skolfrånvaro kräver ett långsiktigt arbete, fungerande...

Åtgärder och anpassningar – Fyra bra stödmaterial

Det har börjat dyka upp fler och fler samlingar, banker och stödmaterial som beskriver hur vi i skolan kan arbeta för en god lärmiljö och för att tidigt förebygga svårigheter. Nedan följer tips på tre svenska material och en länk till ett amerikanskt som är...

Hur ska vi stödja elever som läser flytande utan att förstå?

Idag publicerade Skolvärlden en intervju med Åsa Elwér. Hennes avhandling "Longitudinal stability and predictors of poor oral comprehenders and poor decoders" belyser elever som läser med bra flyt men som har svårt med läsförståelsen. Dessa barn upptäcks tyvärr sent, sällan förrän i fjärde klass. Vi har...

Levla Lärmiljön

Ordet Levla kommer från datorspelsvärlden. Att "levla upp" innebär att man höjer sig en nivå. Levla-materialet hjälper lärare att arbeta med problemsituationer i ett tidigt skede med fokus på lärmiljön. Det två-åriga projektet pågår just nu i Umeå Kommun. Under projektets första år har ett vägledande stödmaterial utvecklats....