• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
Pedagogisk Psykologi

Pedagogisk Psykologi

En kunskapsportal för skolpersonal

  • Utbildningar
    • Beteendeproblem i skolan
    • Traumakunskap i skolan
    • Att lösa problem tillsammans
    • Förebygga problematisk skolfrånvaro
    • Pedagogiskt Ledarskap
  • Tjänster
    • Handledning
    • Psykologisk kompetens till er skola
    • Psykologutredning
    • Föräldrastöd
  • Om Oss
  • Material
  • Nyhetsbrev
  • Media
  • Podcast
  • Blogg

Blogg

Lågaffektivt på film!

februari 6, 2018 Av Pedagogisk Psykologi

Vår kollega Stefan Boström har tagit fram ett spännande alternativ till böcker och föreläsningar om lågaffektivt bemötande. Som den troligtvis första i sitt slag har lågaffektiva filmcirkeln just haft premiär på Youtube och Facebook. Syftet är att utifrån det lågaffektiva förhållningssättet stötta personal som i sitt arbete möter människor med utmanande beteenden.

Stefan, själv verksam som psykolog i skolan kring särskilda undervisningsgrupper, fick idén utifrån insikten om att kompetensutveckling behöver vara enkelt och lätt att genomföra för att fungera:

Jag funderade länge på hur kunskapsöverföringsbiten bäst skulle kunna ske? Alla läser inte böcker, kanske hinner man inte, men det är som det är och svårt att komma ifrån. Det kändes viktigt att göra något som är enkelt att använda och som kan leda till förändring. Då kom jag på att varför inte göra film istället? Dels är det roligt och enkelt att titta på film,samtidigt som det kan vara ett sätt för arbetslaget att utvecklas. Förhoppningsvis kan det leda till en påfyllning kring det lågaffektiva förhållningsättet och en möjlighet att utveckla ett gemensamt språk i arbetsgruppen.

Filmcirkeln består av totalt 8 korta filmer (10-20 minuter per film) och planen är att släppa en film ungefär varannan vecka under våren. I varje avsnitt presenteras enkla principer och konkreta tips utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt för att hjälpa arbetsgrupper att utvecklas. I slutet av varje film presenteras ett antal reflektionsfrågor där arbetsgruppen får möjlighet att tillsammans i gruppen reflektera och analysera kring det vardagliga arbetet för att sedan gå ut och pröva de nya kunskaperna i verksamheten. Innehållet passar både grupper som inte tidigare arbetat med lågaffektivt förhållningssätt och grupper som är mer vana.

Vill du använda den lågaffektiva filmcirklen i din verksamhet eller kanske tipsa någon annan? Materialet är kostnadsfritt och finns enkelt att tillgå:

https://facebook.com/filmcirkeln/

För mer info: http://www.psykologiskt.net/uncategorized/varldspremiar-for-lagaffektiva-filmcirkeln/

Arkiverad under: Okategoriserade

För stort fokus på skolprestation får motsatt effekt

augusti 24, 2017 Av Pedagogisk Psykologi

Vi vill alla att våra barn skall lyckas i skolan och växa upp till välmående, självständiga vuxna. Detta kan ibland leda oss som föräldrar till att starkt uppmuntra prestation och betyg. En nyligen publicerad amerikansk studie pekar på risker med detta och  understryker vikten av att föräldrar balanserar uppmuntran om prestation med att också uppmuntra socialarelationer och barnets egna välbefinnande.

Att uppmuntra presTjurigtBarn_webbtation i sig är inte dåligt, men det är mycket viktigt hur barnet upplever denna uppmuntran. Det blir problematiskt om barnet upplever förälderns uppmaningar som kritik eller ifrågasättande. Om förälderns fokus på skolprestation överskuggar eller ersätter uppmuntran om vänskapsrelationer, omtanke eller interpersonellt välbefinnande påverkas riskerar barnets mående att påverkas negativt. Studien pekar på ett negativt samband mellan barnens upplevelse av föräldern som kritisk med betoning på prestation med faktiska skolresultat. Det vill säga – mer betoning på prestation ledde till sämre mående OCH sämre skolresultat.  Det omvända gällde för barn som upplevde att föräldrarna värderade sociala relationer och barnets egna välbefinnande lika högt eller högre än prestationer.

Nyckeln tycks enligt forskarna alltså vara att hitta en balans, vi ska inte pressa elever att prestera på bekostnad av sociala färdigheter. Vi ska fokusera på välmående, trygghet och relationer i minst lika stor utsträckning som vi betonar prestation.

Referens: “When Mothers and Fathers Are Seen as Disproportionately Valuing Achievements: Implications for Adjustment Among Upper Middle Class Youth” Ciciolla, Curlee, Karageorge & Luthar. (2017)

Arkiverad under: Elevhälsa, Utbildning Taggad som: Förhållningssätt, skolprestation, uppmuntran

Lågaffektiva dagar 2018

augusti 23, 2017 Av Pedagogisk Psykologi

Nätverket Lågaffektiva psykologer välkomnar alla till Lågaffektiva dagar 2018. Två dagar som kommer att vara fyllda av föreläsningar och workshops kring hur man i olika verksamheter kan använda lågaffektivt bemötande. Temat för dagarna är ”att skapa förutsättningar för både personal och brukare/patienter/elever att lyckas”. Under dagarna kommer ni få ta del av grunderna inom det lågaffektiva bemötandet, både historiskt och teoretiskt, och ni kommer även få chans att fördjupa er i hur man konkret kan använda lågaffektivt bemötande inom t.ex. skola, psykiatri, LSS-verksamhet, hvb-hem, SiS-verksamhet med mera.
Psykolog Bo Hejlskov Elvén är såklart en av huvudtalarna under dagarna. Särskilt inbjuden gäst är Andy McDonnell som är grundaren till ”low arousal approach”, ur vilken Lågaffektivt bemötande har växt fram. Anton Sjögren kommer att föreläsa tillsammans med Stina Hindström om varför ett lågaffektivt bemötande lämpar sig i mötet med traumatiserade personer. Erik Rova kommer tillsammans med Stefan Boström att anordna en workshop om hur man tar det lågaffektiva till nästa nivå på sin skola.

På Lågaffektiva dagar 2018 kan du läsa mer.

Arkiverad under: Lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt projekt ledde till tryggare personal

juni 15, 2017 Av Pedagogisk Psykologi

cpsUnder vårterminen 2017 har vi tillsammans med Bjurholms kommun genomfört ett projekt för att införliva lågaffektivt bemötande i skolans hälsofrämjande arbete. Lågaffektivt bemötande handlar om att skapa en miljö präglad av lugn och positiva förväntningar. För att lyckas med det behöver vi bli bra på att förstå, hantera samt förebygga problemsituationer i skolan.

Satsningen har kombinerat en kompetenshöjning för samtlig skolpersonal med riktade insatser till elevhälsopersonal. Vår ambition har varit att elevhälsopersonalen ska kunna stötta och facilitera implementeringen av lågaffektivt bemötande. Vårt projekt har varit en viktig pusselbit i det hälsofrämjande och förebyggande arbete i vilket elevhälsopersonalen och övrig skolpersonal utgår ifrån en samsyn och ett gemensamt förhållningssätt.

Både skolpersonalen och elevhälsopersonalen upplever att deras kunskaper kring problemskapande beteende och lågaffektivt bemötande har ökat. De upplever att de blivit tryggare i hur de kan hantera svåra situationer. I utvärderingen har vi försökt titta närmre på skolpersonalens tankar och inställning till problemskapande beteende. Efter genomförda utbildningsinsatser tycks personalen i mindre utsträckning tänka att det är eleven/vårdnadshavares ansvar att komma tillrätta med problemen, de tycker inte att det är lika viktigt att ”visa vem som bestämmer” eller att eleverna har kontroll och uppsåt i svåra situationer.

I den nedan länkade projektrapporten kan du läsa mer om hur vi lagt upp arbetet och vad skolpersonalen tyckte. I höst kommer vi att genomföra ett projekt med samma upplägg tillsammans med en annan kommun men kommer då också att inkludera förskolan. Kul! Det ser vi fram emot! Om du vill veta mer om projektet eller vill genomföra något liknande på din skola eller i din kommun är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Här kan du läsa hela projektrapporten.

Vill du veta mer mejla till erik@rovasjogren.se eller ring 070-2363200

Arkiverad under: Elevhälsa, Lågaffektivt bemötande, Utbildning Taggad som: Bjurholm kommun, Elevhälsa, Hälsofrämjande arbete, Kompetenshöljning, Lågaffektivt bemötande, Problemskapande beteende, Projekt

Ger hjärnträningsprogram effekt?

december 18, 2016 Av Pedagogisk Psykologi

Hjärnan och dess för betydelse för människors beteende och upplevelser har varit ett hett ämne för forskare sedan 1990-talet, ett årtionde som kommit att kallas ”the Decade of the Brain”. Innan dess trodde man att hjärnan i princip var färdig och oföränderlig i vuxen ålder, men med nya forskningsmetoder kunde man under 1990-talet visa hur hjärnan förändras och omskapas hela livet. Ja, faktiskt ända upp i ålderdomen.

Efter detta kunskapsgenombrott är den moderna synen på hjärnan att den är ett organ som man kan träna, boosta, förändra och förbättra. ”Så tränar du din hjärna” är en återkommande rubrik på löpsedlar och tidningsomslag. Att träna hjärnan tycks innebära något avskilt och helt annat än att exempelvis lära sig ett språk, göra läxor eller dansa balett. Lite som att hjärnan vore en muskel som behöver tränas separat, med särskilda träningsprogram.

Nu finns också mängder av spel och appar som marknadsförs med påståendet att de skulle träna hjärnan. Att du genom att träna på de övningar som spelen innehåller skulle kunna förbättra hur du fungerar i din vardag.

skarmavbild-2016-12-18-kl-20-24-01Att träna på att minnas långa sifferserier kan enligt speltillverkarna påverka hur mycket du minns från till exempel en föreläsning. Att träna på att övervaka hur tåg kör på flera rälsar, och samtidigt styra dem till rätt slutstation, kan enligt speltillverkarnas logik göra dig bättre på situationer som kräver skiftande av uppmärksamhet, till exempel bilkörning. Vissa av tillverkare går till och med så långt i sin iver att hävda spelens förträfflighet att de påstår att man genom att spela dem kan sänka sjukvårdskostnader och fördröja hjärnans åldrande.

Ligger det då något i dessa påståenden?

Att det går att bli bättre på saker man tränar på är ju knappast någon nyhet. Frågan är snarare om det kan få dig att bli bättre även på saker du inte tränar. Som en slags genväg.

Inom fysisk träning och sjukgymnastik har man länge utgått från den så kallade specificitetsprincipen. Med det menas att det du tränar på blir du bättre på. Tränar du på att lägga en basketboll i korgen blir troligen bättre på det än vad du var innan. Men det betyder inte i sin tur att du blir bättre på att göra mål när du spelar fotboll.

På liknande sätt tycks det vara med hjärnträning. Enligt en översiktsartikel från 2016 är bevisen för överföringseffekter av kognitiv träning, alltså att träningen på en uppgift gör dig bättre på en annan uppgift, svaga.

Det betyder att om du tränar på att minnas långa sifferserier kommer du förmodligen att bli bättre på det, men antagligen inte på att minnas mer när du läser en faktabok.

Det tycks också vara så att ju mindre komplex uppgift du tränar på är, desto mindre överföring till andra uppgifter får du. Det finns faktiskt en typ av spel som har visat sig ha vissa mer överföringseffekter än de flesta hjärnträningsprogram. Det är så kallade first person shooter-spel, där spelaren befinner sig i ett komplext virtuellt rum där det händer mycket olika saker och det går att förflytta sig och utforska miljön.

I en översiktsartikel från 2012  frågar sig forskare hur det är möjligt att just den här typen av spel kan ge effekter som faktiskt tycks ha vissa överföringseffekter. Något som de mer riktade hjärnträningsspelen ännu inte verkar ha lyckats med. Teorin som forskarna framför är att istället för att träna upp särskilda riktade förmågor lär TV-spelen ut en generell förmåga att snabbare lära sig nya saker. Kanske är det så att en stimulerande och lagom utmanande miljö kan vara långt mer hjärntränande än en specialdesignad app?

Det viktigaste är hur som helst att du vet vad du får och att det inte finns något magiskt sätt att träna hjärnan genom att köpa en app. Du tränar ju faktiskt hjärnan hela tiden – när du läser, går i skogen, lär dig en dans eller gör läxor. Och tydligen till och med när du spelar TV-spel.

 Referenser:

  1. Simons, D.J., Boot, W.R., Charness, N., Gathercole, S.E., Chabris, C.F., Hambrick, D.Z. & Stine-Morrow E.A..L. (2016). Do “Brain-Training” Programs Work? Psychological Science in the Public Interest, Vol. 17(3) 103–186
  1. Bavelier, D., Green, C.S., Pouget, A. & Schrater, P.(2012) Brain Plasticity Through the Life Span: Learning to Learn and Action Video Games. Annual Review of Neuroscience.

Arkiverad under: Elevhälsa, Utbildning

Hur förebygger vi skolfrånvaro? 5 vetenskapliga slutsatser om problematisk skolfrånvaro

september 15, 2016 Av Pedagogisk Psykologi

 

tommastolar1
Häromdagen publicerades en ny rapport om skolfrånvaro med titeln “
Skolans tomma stolar – Om frånvaro i grundskolan och hur kommuner och skolor arbetar med frågan”. TNS Sifo har under 2016, på uppdrag av Prestationsprinsen och Skandia stiftelse Idéer för livet, undersökt total frånvaro i grundskolan höstterminen 2015. Datan är insamlad från 487 skolledare i 186 kommuner.

Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet (PDF, 36 sidor).

Rapporten konstaterar att skolfrånvaro och “hemmasittande” är ett växande problem. Det smyger sig ner i åldrarna och många skolor och kommuner har svårigheter i att hantera och bygga upp sitt arbete kring detta problem.

Få kommuner och skolor har i nuläget en dedikerad funktion med ansvar specifikt för att samla in och analysera frånvarostatistiken. Det är också relativt få kommuner erbjuder stöd till de skolor som behöver det för att möta denna svåra utmaning. Frånvaroproblematiken debuterar ofta i årskurs 4, men det är i högstadiet som den är som störst, enligt Skolinspektionen, 2016.

Det finns i dagsläget ingen officiell statistik över skolfrånvaro på nationell nivå i Sverige. Eftersom frånvaro inte ingår i den statistik som Skolverket samlar in. På kommun och huvudmannanivå ser det väldigt olika ut om och hur statistik samlas in. Vissa har kommit långt och infört gemensamma närvarosystem, andra är långt därifrån. Detsamma gäller bland skolorna.

Här är en lista över 5 centrala slutsatser från rapporten Skolans tomma stolar:

1. Även giltig frånvaro måste följas upp och analyseras.

Det räcker inte med att bara följa upp och analysera den ogiltiga frånvaron, även den anmälda/giltiga frånvaron måste registreras och analyseras. Detta beror på att mycket av den problematiska och omfattande frånvaron gömmer sig inom den giltiga. Oavsett vad som orsakat frånvaron får den likartade konsekvenser, eleven halkar efter i skolarbetet och riskerar att tappa kontakten med klasskamrater och lärare, vilket på sikt kan leda till utanförskap.

2. Rapporten visar att det finns många elever med stor frånvaro.

Enligt de undersökningar som legat till grund för denna rapport som tittat på grundskolan ökar den totala frånvaron för varje årskurs och är som störst i årskurs 9.

  • Omkring 50 000 elever (i mellanstadiet och högstadiet) har en stor frånvaro idag
  • Över 14 000 av dem har en frånvaro på över 20 %
  • Mer än 38 000 av dem har en frånvaro på mellan 10-19 %
  • En del av dessa elever går inte i skolan alls under en lång tid, så kallade “hemmasittare”

Dessa siffror, som bygger på de undersökningar som idag finns att tillgå, visar på vikten av att vi förbättrar vårt förebyggande arbete samt registrering och mätning av frånvaro i skolan. Att i skolan ha system för att hålla koll på närvaro/frånvaro är en viktig intervention som i sig ger effekt.

Det finns sällan en enskild orsak till att problematisk skolfrånvaro uppstår. Tvärtom är det en komplex blandning av flera olika risk- och skyddsfaktorer som påverkar frånvaron. Det varierar från person till person vilka dessa faktorer är och hur de samspelar.

3. Det fria skolvalet kan påverka elevens rätt till utbildning.

Det finns utifrån ett barnrättsperspektiv brister med det fria skolvalet, enligt rapporten, då det kan påverka möjligheten för en elev att få rätten till utbildning tillgodosedd. I skollagen står att hemkommunen ska säkerställa att skolpliktiga barn som inte går i deras grundskola eller grundsärskola på något annat sätt får föreskriven utbildning. Av rapporten framgår dock att:

  • Endast drygt hälften (54 %) av kommunerna samlar in statistik över närvaro i sina kommunala skolor.
  • Endast 12 % samlar in statistik från friskolor i kommunen
  • Nästan två tredjedelar (64 %) samlar inte någon statistik över frånvaron bland skolpliktiga barn som fullgör sin skolplikt utanför kommunen.

Det tycks kort sagt vara möjligt att det finns ett mörkertal, elever med problematisk skolfrånvaro utanför kommunens egna skolor som missas.

Rapporten visar också på att kommunerna i relativt låg grad (34 %) låter friskolor ta del av deras stödjande arbete kring frånvaro. Detta leder till frågan: Ska det stödjande arbetet ses som stöd till skolan eller bör det kanske ses som en insats för att säkerställa rätten till utbildning för alla barn i kommunen, oavsett skolval?

4. Uppföljningen av skolfrånvaro kan förbättras.

Det är kommunens uppgift att se till att eleverna i dess grundskola fullgör sin skolgång enligt skollagen. Men forskarna får inte riktigt siffrorna från kommun och skolor att gå ihop med det växande problem som skolfrånvaron utgör.

80 % av skolorna och 54 % av kommunerna i undersökningen uppger att de samlar in statistik över frånvaro. I stort sett alla skolor och kommuner (99 %) uppger att de följer upp problematisk frånvaro. Men hur kan frånvaron vara så stor om 99 % följer upp och agerar?

Enligt rapporten är en potentiell förklaring att de arbetssätt som kommuner och skolor idag använder för att förebygga frånvaro idag inte riktigt fungerar. Forskarna rekommenderar vidare att officiell statistik på nationell nivå bör införas. Så att vi därmed kan få en uppfattning om att och i vilken omfattning våra barn faktiskt går i skolan.

5. Skolor och kommuner saknar stöd och riktlinjer i frånvaroarbetet.

Riktlinjerna för arbetet med problematisk skolfrånvaro är inte tillräckligt tydliga. Det anser 71 % av kommunerna och 63 % av skolledarna. Drygt hälften av båda dessa grupper upplever inte att de fullt ut får det stöd de skulle behöva.

Både kommuner och skolor uttrycker att de har ett behov av tydliga riktlinjer och stöd i arbetet med skolfrånvaro som skolmyndigheterna eller den kommunala huvudmannen/förvaltningen i dagsläget inte tillgodoser.

Sammanfattning

Rapporten Skolans tomma stolar visar på att frånvaro är ett växande problem för många skolor och kommuner i Sverige. Enligt TNF Sifo var drygt 50 000 elever i grundskolan frånvarande under hösten 2015. En av de viktigaste slutsatserna från denna rapport är att vi måste börja mäta och följa upp även den giltiga/anmälda frånvaron – inte bara den ogiltiga. Ur ett barnrättsperspektiv lyfter forskarna också att det fria skolvalet i nuläget kan påverka elevers rätt till utbildning, något som behöver granskas närmare. Uppföljningen av skolfrånvaron kan förbättras, på såväl lokal som nationell nivå. Men drygt två tredjedelar av de 487 skolledare och 186 kommuner som ingick i denna rapport upplever att de saknar de riktlinjer och verktyg som krävs i arbetet med att minska problematisk skolfrånvaro.

 

Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet.

tomma-stolar2

 

Tips på vidare lyssning och läsning om detta:

  • Hög frånvaro i skolan väcker oro hos utredare – SR, 13 september 2016.
  • Skolverket: Det är bekymmersamt – SR, 13 september 2016.
  • Regeringen vill utreda lång frånvaro från skolan – SR, 08 september 2015.
  • Hemmasittare och vägen tillbaka – SR, 12 maj 2015.
  • Blyga och ängsliga barn – Socialstyrelsen (2010).
  • Skolfrånvaro och vägen tillbaka. Långvarig ogiltig frånvaro i grundskolan – Skolverket (2010).

 

 

Arkiverad under: Elevhälsa Taggad som: Elevhälsa, Frånvaroarbete, Skolans tomma stolar, Skolfrånvaro, Tidiga insatser

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 7
  • Gå till sida 8
  • Gå till sida 9
  • Gå till sida 10
  • Gå till sida 11
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 15
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad på det senaste inom pedagogisk psykologi genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det är gratis och du kan när som helst avregistrera dig.

Senaste inlägg

  • Konsten att hantera övergångar i skolan – Anna Borg
  • Klassrumsledarskap i praktiken – Jonas Nilsson
  • Tydliggörande pedagogik i skolan – David Edfelt
  • Samarbete, forskning och digiloga verktyg – Patricia Diaz & Joanna Lundin
  • Presentationslyftet – knep för ökat lärande och engagemang
  • Samtal i skolan under pandemin – Petter Iwarsson
  • Att äga klassrummet – Anna Sterlinger & Karin Boberg
  • Bjud in omvärlden i klassrummet – intervju med Maria Wiman
  • Forskningsläget kring hjärnträningprogram – vad vet vi?
  • John Steinberg – Intervju inför Pedagogiskt Ledarskap 2020

Copyright © 2025 · Rova & Sjögren Psykologi AB, Västra Norrlandsgatan 27, 903 29 Umeå · Webbdesign av David Franzén.